Rabu, 13 Jun 2012

TAK TAU MASAK KERRR????

Assalamualaikum...

Panas betoi cuaca arini... pergh...

Aku rasa tadi macam tak nak kuar dari opis, nak nyorok je.. almaklumlah, bila kena panas je, mak jemah terus nak mencairkan diri nih!  

Ahaks!!!

Ayat tak boleh handle tu.. ~~~jangan keluarkan isirung perut anda ye!~~~

Kat dunia je dah hot mcm ni, lg panas kat neraka tu kan? matahari hanya sejengkal aje dari kepala kita. Masyaallah.... 

Oklah yunk, forget pasal panas ye. Harini aku macam nak pot pet pasal satu benda nih. Yup, dilema untuk orang yang kejap lg nak kawen nih. Biasalah, melalui pengalaman..hehehe

Honestly, before kawen aku memang tak reti nak masak. Tau pun setakat masak buat sayur air, masak lemak, masak sambal....alah, yang simple mimple tu je (goreng ikan, goreng ayam, goreng telur mesti ke nak sebut gak??? lau tak reti mang nak kena lepuuk lah ni!)
Kalau nak masak yang complicated memang haram jadahlah.! memang terkaku terus kat dapur..hihi

Sebenarnya, tak pandai masak bukan bermakna kita langsung tak masuk dapur. Memang kita yang tukang kupas-kupas bawang, tumbuk2 rempah tapi bila time masak je sudip, senduk memang mak yang pegang. Nanti dah masak barulah aku tukang hidang atas meja. Dulu time cuti sekolah or cuti keja, abah paling pantang kalau tengahari tak tolong mak masak. Memang kena marahlah kalau takde kat dapur tu. Dia kata, nak kerok nasik orak iso! 


jawa mariiiiii!!!!!



Masa dah rasmi jadik tunang orang, emak memang dah start bebel.. Dia suh belajar masak, nanti malu dengan mak mertua.. huhu, lemah den... Oklah, belajarlah jugak. Dah expertlah jugak masak sup ayam, sambal ikan, sambal tumis.. cuma ade masanya rasanya cemplang sikit.

Bila dah kawen, memang aku terus terang kat mak mertua yang aku ni tak pandai masak. And alhamdulillah, aku dikurniakan mak mertua yang tersangat sporting and paling best, emak sangat expert bab masak memasak. Yeah!!!

And paling menambahkan semangat aku untuk belajar masak ni bila emak mertua cakap " emak dulu masa mula-mula kawen dengan ayah pun tak berapa pandai masak, bila dah kawen emak belajar masak dengan nyai ( nenek belah ayah )." Dan terbukti, bila masak je memang teramat sedap hasilnya. Sebab tu ayah jarang makan kat kedai. Mak masak memng the best!

Di sebabkan itu, aku belajar masak. Bila tak sedap my suami komen. Kadang-kadang touching dengan komen pedas dia tu..hangen gak, masak penat-penat kok!
but lama-lama seronok pulak.

Sekarang dah duduk umah sendiri, alhamdulillah aku pandailah masak yang rumit-rumit. Dari 10, aku rasa 7 lah tahap kepandaian aku. Kira oklah kan dari 0..hehehe...
Bila kumpul dengan adek beradik sendiri, boleh dikatakan akulah leader kat dapur. Paling best time aku masak satey last year. Sedara-mara semua cakap sedap! kembang semangkuk aku....huhu








wajah yang ke"konfidenan'' ----ape punye ayat daaaa....



  


 wajah penuh kegembiraan! ---yeah!!!!!




wajah seorang PRO ----- menyampah pulookk!!






wajah-wajah kelaparan -----keh keh keh, pelanggan sudah mari!!! paklong and saffik tak sabar nak serbu satey aku!





wajah makanan yang enak gituww.......gulp!!!






badan tanpa wajah!---hohoho....


ngeh ngeh ngeh.....

Tu kalau aku jual memang laku sangat. Siap ade yang tanya kalau nak tempah esok-esok boley ke tak..hak hak! lucu lah. Alah, senang je nak wat satey. Tapi gula, halia, serai memang nak kena banyak. Baru sedap!

Ok lah, sambung esok-esok okeh..

bui bui bui......

sayonara









Tiada ulasan:

Catat Ulasan